Bild

Hemma på Svensk mark igen efter 3 månader i Kanada.

DCIM100GOPRO

Sista minuterna innan flyget mot Sverige

Det är en trött kille som ligger i sängen och skriver. Efter en seg men smidig flygresa har jag och Rasmus också tagit oss till Sverige igen. Den sista veckan i Kanada skämde bort oss med sol och glädje. Vi hann med en tur till Rogers Pass, T4, Gubbjibb, Gubbfika, Grabbgrille/avslutnings fest, Torsdag på Taps, Sälja bilen, Säga adjö, Testa pizza, Dricka öl, Köra skidor, Se pojkarna åka bräda mm.

Så det är sorgligt men skönt att vara hemma.

Passar på att tacka alla man lärt känna under denna resan, bra folk!

Vi möts nog igen!

Här kommer några bilder från sista tiden i Golden!

DCIM100GOPRO DCIM101GOPRO _MG_4887 _MG_4893 _MG_4921 IMG_4902

OCH IMORGON SLÄPPS TROLIGTVIS DEN SISTA EPISODEN AV DENSPARKANDEHÄSTEN!

SÅ KIKA IN IMORGON!

Soliga dagar!

Påväg upp på Dogtooth!

Igår sken solen och svenskligan var ute och turade hejvilt över alla ryggar. Vi tog oss över rudys ridge och upp på Molars och vidare mot Dogtooth. Så check på Dogtooth.

Erik Aldenius har filmat Johans feta åk, så följ länken och se vart vi åkte;

Idag under lunchen påväg upp på Ross Peak i Rogers Pass

En mycket jobbig hike var det upp på Ross Peak. Vi la dom första turspåret så vi virrade i vanlig ordning runt i skogen för att hitta bästa väg upp. Men vad gjorde det när lampan sken.

_MG_4823

Åket ner på Cougars West, var ett mycket spännande åk. Stor brant ränna, med ett superbrant insteg. Vi körde slalom mellan gamla lavinkäglor och det sluffade (enkelt snöras) i de branta partierna. Men överlag ett roligt åk. synd att vi inte testat det innan.

Roadtrip till Banff/Hot Springs

Häromdagen tog jag, Linus, Rasmus, Julia, Calle, Charlotte, Malin och Tommy våra bilar och begav oss ut på äventyr.

Första stopp var Banff för några timmar med stadsvandring, fika och lunch.

IMG_4523 IMG_4525

Vid fyra snåret rullade bilarna vidare mot Invermere (till Hot Springsen). 2,5h senare så började vi närma oss. Vi vek av in på en grusväg och körde in i skogen/bergen. Efter en halvtimme så var vi framme. Vi parkerade bilarna och packade ihop snacks och badkläder.

Väl nere vid källorna kommer den härliga fis-doften av svavel. Inte så farligt som det låter, man vande sig kvickt.

Denna naturliga hotspring består av 3 små pooler med olika temperaturer beroende på hur nära den iskalla forsen dem ligger.

_MG_4540

Vi placerade oss i den mellersta till att börja med. Efter 20 minuter så började det hagla/snöa/regna kraftigt. Då var det förflyttning upp till den varma poolen.  Så där satt vi och njöt och snön täckte alla våra ombyten och skor. Och efter några dopp i den iskalla forsen så var vi nöjda och bytte om.

_MG_4532

Stackars själar var vi som stod i snön och skrek när kläderna skulle på. Raska kliv upp i bilen och full värme. Hur som helst så var det en fin dag och källorna en härlig upplevelse.

_MG_4546 copy

Dagens lärdom: Ät bra och drick mycket vatten under långa dagar på roadtrip annars kan kroppen behöva vila lite.

Eller vad tror du Calle?

Youngs Peak, 2815 möh

_MG_4423

En söndag, lite trötta i huvudet efter en bättre lördag, bestämde så jag (Erik) och Fredrik att det var dags att få Youngs Peak i Rogers Pass avklarad. Rasmus var tyvärr lite hängig och kände att han inte var riktigt på topp för att hänga med.

Sagt och gjort så steg vi upp alldeles för tidigt och styrde kosan mot Rogers Pass. Allteftersom vi närmade oss bilparkeringen såg vi att vädret såg riktigt lovande ut och att det fanns alla möjligheter för en mycket fin tur. Bilmotor av, hudar på! Turen upp till Youngs Peak, som sträcker sig 2815 meter över havet, mätte 10 km enkel väg och 1600 fallhöjdsmeter skulle plockas.

I dalen på vägen upp var det smällkallt med stort S innan solen hade orkat värma upp den. Men efter tre timmar nådde vi Asulkanstugan på 2200 meters höjd och planen var att ta en lång och fin lunch därinne i värmen. Gissa då om vi stod där med långnäsor när vi upptäckte att stugfan var helt tom och låst! Och därute stod vi i griskylan! Det var i denna stund Fredrik ”Inbrottstjuven” Bengtsson kom i sitt rätta element. Efter en stund prövade han att se om en liten dörr en bit upp på stugan in till sovloften möjligtvis var olåst. Visst var det så, och snabbt slank vi in.

Untitled_Panorama3

Efter en längre lunch så tog vi den sista biten upp över glaciären till toppen. En ganska enkel match under en gassande sol och i nylagda spår som fyra pigga schweizare hade lagt precis innan oss. Efter två timmar stod vi så på Youngs Peak 2815 meter över havet. Makalösa vyer över vilda berg och mäktiga glaciärer!

_MG_4419

Belöningen blev ett ihållande åk på drygt 1000 fallhöjdsmeter i kall och fin snö. Den dagen lämnade vi Rogers Pass med ett bredare flin.

_MG_4464

_MG_4504

Jumbo Pass Cabin

Tre dagars tur i Jumbo pass, ur Rasmus vinkel.

Stugan bokades tidigt i januari med tips från Eriks syster Anna.

_MG_4219

Klockan ringde 04.00 och tre trötta gossar tvingade sig upp. En snabb frukost slank ner och eftersom allt var packat och förberett dagen innan så var det bara att ilasta JEEP:en. Ganska tidigt upptäckte vi att vi glömt 2 mål mat hemma, men det var för sent att göra något åt. Full gas mot Invermere för att möta upp Ted våran skoterguide. Efter en powernap på mötesplatsen så dök Ted upp med ett gäng skotrar. _MG_4155

Sedan bar det av längs leden. Jag fick äran att köra en av skotrarna och Fidde fick sitta på bönpallen. 1 timme senare så kom vi fram till änden av leden och vi blev avsläppta för att påbörja vår tur mot stugan.

På med hudarna och fram med kartan sen gav vi oss själva ett rejält framåt. Två timmar senare upptäcker vi att terrängen inte stämmer överens med kartan och förstår att vi gått ett gäng kilometer fel. Det innebar av med hudarna, ett lite kortare åk i rätt riktning, på med hudarna och sen var vi på rätt spår igen.

Väl uppe på det högalpina så blev sikten sämre och navigeringen ballade ur.

_MG_4176

Men när våran erfarne orienterare sliter upp kompassen och sikten blir något bättre så kommer vi i rätt riktning igen.

6 timmar efter att Ted släppt av oss så är vi framme vid stugan. Direkt så påbörjades framgrävning av stugan och dasset. Fidde gick in och drog igång kaminen. Efter en godare ”Stugspecial”(Spaghetti, köttfärsås) så var det dags för en god natts sömn.

07.45 vaknar jag av en sjungande Fredrik som hade varit duktig och lagat frukost och hållt brasan vid liv, en redig pajk!

_MG_4223

Sen bar det av ut, dock så var det dålig sikt (som vanligt) så det fick bli ett par roliga skogsåk. Dagen slutade som vanligt med en godare middag och en Kaffe med avec.

Dagen därpå så var det lika dålig sikt så det fick bli liknade åkning som dagen innan. Lagom till lunch så sprack det upp och vi kunde ta ett åk ovanför stugan. sedan bar det av neråt mot skoter skjutsen. En timme efter avtalad tid så dyker Ted upp, men inga sura miner för det. Jag fick äran att köra hans senaste tillskott i skoter samlingen, en Polaris RMK 800 med 163cm-band (=riktig lössnömaskin).

Även om vi hade lite otur med vädret (standard) så var det en fantastiskt trevlig tur helt ensamma på berget.

Resan avrundades med en brutalt fin solnedgång över Invermere.